PD Dr. David Knipp
Lebenslauf
2014-2015 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Christliche Achäologie |
2010-2012 | Stipendiat am Lehrstuhl für Christliche Archäologie, Universität Freiburg (Fritz Thyssen Stiftung). |
2006-2010 | Auslandsstipendium des Deutschen Archäologischen Instituts, Abteilung Rom. |
2004-2006 | Stipendiat am Lehrstuhl für Christliche Archäologie, Universität Freiburg (Gerda Henkel Stiftung). |
2001-2004 | Stipendiat der Bibliotheca Hertziana (Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte), Rom. |
1992-2000 | Stipendiat am Warburg Institute, University of London (Wellcome Research Fellow). |
1995 | Studium der Kunstgeschichte, Klassischen Archäologie und der Medizin in Hamburg. Promotion (Kunstgeschichte) |
2010 | Habilitation (Christliche Archäologie) |
2004 | Hanno und Ilse Hahn Preis der Bibliotheca Hertziana |
ausgewählte Schriften
Narrative and Symbol, The Early Christian Image of the Haemorrhoissa and the Mosaics in the Narthex of the Kariye Camii, in : B. Baert (ed.), The Woman with the Blood Flow (Mark 5, 24-34) Leuwen 2014, 143-65.
Patrons and Paintings on the Island of Kythera in the Early Palaeologan Period, Byzantion 83 (2013) 161-200.
Rezension von J. Martin, Der Weg zur Ewigkeit führt über Rom. Die Frühgeschichte des Papsttums und die Darstellung der neutestamentlichen Heilsgeschichte im Triumphbogenmosaik von Santa Maria Maggiore in Rom (Stuttgart 2010) in: Gnomon 84 (2012) 152-55.
Coptic Stuccoes at Santa Maria Antiqua, in: Acta ad archaeologiam et artium historiam pertinentia 25 (2012) 159-77.
Rezension von J. Spier (ed.), Picturing the Bible. The Earliest Christian Art (New Haven 2007), in: Gnomon 81 (2009) 741-44.
Image, Presence, and Ambivalence: The Byzantine Tradition of the Painted Ceiling in the Cappella Palatina, Palermo, in: Byzas 5 (2006) 283-328.
Some Aspects of Style and Heritage in the Norman Stanza, in: Römisches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana, 35 (2003) 173-208.
Pattern and Ornament in Siculo-Arabic Ivory Painting: The Track leads to the Norman Principality of Antioch, in: Siculo-Arabic Ivories and Islamic Painting 1100-1300, ed. D. Knipp, (München 2011) 199-222
Almoravid Sources for the Wooden Ceiling in the Cappella Palatina in Palermo, in: Akten des internationalen Symposiums Overlay of Plans. The Palatine Chapel of the Norman Kings of Sicily, ed. Th. Dittelbach (Künzelsau 2011) 217-28.
Mandylion und Templon in Monreale, in: Jacobs-Weg. Festschrift für Fritz Jacobs zum 70. Geburtstag, ed. K. Buttler / F. Krämer (Weimar 2007) 27-41.
The Torre Pisana in Palermo: A Maghribi Concept and its Byzantinization, in: Miscellanea Medievalia 33 (2006) 745-74.
Medieval Visual Images of Plato, in: The Platonic Tradition in the Middle Ages, hrsg. von M. J. M. F. Hoenen und S. Gersh, Berlin / New York, De Gruyter 2002, 373-414.
The Chapel of Physicians at Santa Maria Antiqua, in: Dumbarton Oaks Papers 56, 2002, 1-23.
’Christus Medicus’ in der frühchristlichen Sarkophagskulptur. Ikonographische Studien zur Sepulkralkunst des späten vierten Jahrhunderts ( = Supplements to Vigiliae Christianae, Volume 37), Leiden/Köln/Boston, E. J. Brill 1998. (Dissertation).
Die Lepra im Bildprogramm von Monreale, in: Medizinhistorisches Journal 32, 1997, 3-27.
An ‚Early Christian’ Terracotta Altar, in: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 59, 1996, 274-79.